Wednesday, March 21, 2012

..:: BuMi J.A.I.P.U.R ::..

dah lama saya terhenti utk update tentang trip g india hari tu kan... okleh, saya sambung lg ngan saat2 manis di Jaipur....

Day 6 - Jaipur

Jaipur juga dikenali sbg pink city. saya x brapa arif bab2 ni sbb saya hanya tau enjoy my time masa kat Jaipur ni... tp kebanyakkan tempatnya bangunannya dan binaannya hampir sama... Diawal pagi, kitorg keluar ke Ambe Fort. memang x sabar nak datang sini sbb nak rasai pengalaman naik gajah....

banyakkan gajahnya.... seekor gajah ni hanya boleh naik ke amber fort ni sebanyak 10 kali jer... sekor gajah leh bawa 20 org naik ke atas... Gajah yg ada ni ada lah dalam 50 ekor lebih kot... so, dlm 1000 org juga lah depa leh bawa naik ke atas guna gajah ni. Actually, naik ke Amber Fort ni leh guna 3 cara, naik gajah, atau naik jepp atau jalan kaki...

yg tengah dok beratur nak naik gajah... panjang kan...



dah sampai kat atas....





pemandangan dari atas Amber Fort

Ini plak ialah Jal Mahal...

ni mamat yg jual apa pun saya x tau.. maruku kot agaknya.. x tanya lah plak...
Selepas tgk tu, kitorg balik lunch kat hotel.

Then kuar balik utk g Jantar Mantar. Tempat ni macam tempat nak tgk cuaca pd zaman dulu-dulu. Ada banyak jenis alat2 khas dibina utk predict hujan, suhu, masa dan lain-lain.





Ni Hawa Mahal... kitorg x singgah pun tang ni. lalu jer.... huuuhuhuuu...



Ni pun kitorg x singgah.. lalu jer... actually saya x brapa suka ngan tour guide yg kat Delhi ni... sbb dia byk x g tempat yg ada dlm jadual ni.... kat Jaipur ni, x g shopping pun.. dia bw g tempat yg mahal2...... saya nak g shopping kat street ni... huuhuhuhuuuu..... nasiblah company yg bayar, klau saya sendiri yg bayar package ni, mestilah geram sgt222222....

Bila balik mai Malaysia baru tau, kat Jaipur lah tempat yg best nak shopping klau compare ngan Agra dan Delhi....




No comments:

Post a Comment