Friday, May 06, 2011

..:: mY 29 WeeKs CheCK uP ::..

Assalamualaikum...

Semalam aku cuti semata-mata sebab nak g check up + minum air gula utk 29 weeks pregnancy. Seawal kul 7.50 pg aku dah sampai klinik kesihatan shah alam tu... Tp sampai2 je, bila aku inform kata kena minum air gula, nurse tu kata hari ni x der minum air gula sbb ada bahannya yg x der stok.... nyesal pun ada juga sbb aku amik cuti one day hari ni..... Herm.. pengurusan yg agak lembab pagi semlm, menyebabkan aku nak naik angin sbb org yg dtg selepas aku, dah dipanggil utk timbang berat badan tp aku???? masih tertunggu-tunggu....... hampir sejam jugak aku menunggu, baru nama aku dipanggil. Haihh.... Dengan sejuknyaa dan dengan lapaqnyaa.... bertahan jer la...

Macam biase la check up kat klinik kerajaan ni..... Check berat.. check tekanan darah, check darah, check urine dan last skali jumpa ngan nurse yg bertugas... Berat aku berjaya naik 1.7 kg. Alhamdulillah la.. aku pun x nak la naik mencanak sgt sbb takut nnt lepas pantang aku x dapat nak trunkan berat badan aku ni... hehehehehee.. Aku target pantang kali ni nak pantang secara sihat supaya aku dapat balik berat badan ms b4 ngandungkan Adam.. (bleh ke ek?) Then amik tekanan darah..... Alhamdulillah masih lg dlm keadaan normal - 115/77. Masa Adam dulu aku ada masalah tekanan darah tinggi dipenghujung pregnancy aku.... ms tu dah masuk 9 bulan dah.... Aku kena berjaga2 lah kali ni... Then check HB- selalunya cocok jarum kat jari. Tp pg semlm aku kena amik darah kat tangan.. banyak plak tu dia amik..... HB (haemoglobin) sepatutnya 11 gm% ke atas tapi akunyer 10.0-10.5 gm% dr bln 3 lepas.... Siap diorg bg vitamin zat besi lg... tp resultnya semlm 10.1 gm% jer.. klau dibandingkan ngan check up sebelum ni, naik 0.1 gm% jer..... Maybe sebab aku dok minum air teh kata nurse tu dan kurang ambil sayur2an hijau.... Haihh... bahaya gak.. nurse tu kata kang x pasai² pitam lak nanti... Patutlah ada skali tu kat office ni aku rasa cam nak pitam.... Aku kena banyakkan makan zat besi dan protein (kerang/paru/ati dll). Bak nasihat kak Fatiah, makan salad tiap2 hari.... Lunch ni nak g giantlah.... HB (haemoglobin) low nie ialah anaemia = kurang sel² darah merah dlm darah. Bersesuaian ngan keadaan aku yg agak kurang makan skrg nie..

Yang lain² yg berkaitan ngan adik Adam semuanya ok jerk... denyutan jantung dier pun mcm biase. Alhamdulillahh.... Cuma start dr skrg, aku dah kena g check up 2 minggu sekali dan kena catat pergerakkan adik dlm pewot ni.... dan maknanya lg dua minggulah aku kena minum air gula plak.. replace yg appointment semlm...

Check up aku habis awal juga smlm, dlm kul 9.45 pg dah siap... nasib baik selepas test urine tu aku x yah tunggu Q yg panjang utk jumpa nurse sbb no giliran aku no org2 yg dtg awal... walaupun pd awalnya ms dok timbang berat tu ramai dah yg potong Q aku.... tp ms Q nak masuk bilik ni, aku potong balik Q depa.. haahahhahaaa.... marah aku pg td dah jadi x marah.....

Dah siap check up, pewot pun lapar, aku g makan kat seksyen 3, area bgn MAIS tu.. restoran ceria... roti tampal kegemaran aku.... + teh tarik.. heheehheehe.. (teh tarik lg!!!) then sementara nak tunggu kul 12 sbb nak g lunch rojak kat kg jawa plak ngan mimie, aku g merayau2 kat kompleks pkns..... kat kedai tu, aku dok pegang letak je baju baby... nak beli ke x nak beli lg... tp nurse tu kata dah start leh beli dah.. end up, aku x beli apa2 pun kat pkns tu......... cuci mata jer.... lepas lunch ngan mimie kat rojak, aku singgah carefour seksyen 23.... seblm g spansion kat anty... kat sini pun sama... dok pegang letak baju adik adam.. tp ada sepasang baju baby yg aku x letak2 dah.. trus g bayar jer..... hihihihii....


No comments:

Post a Comment