Friday, April 29, 2011

..:: 28 WeEks ::..

Assalamualaikum...

Hari ni aku masuk keje lambat... sbb nak g jumpa dr Zaini. Nape nak g jumpa dr Zaini? sbb dr semlm aku tak berapa rasa pergerakkan adik Adam... ianya merunsingkan aku... dlm minggu ni dah 2 / 3 kali aku dok risau pasal hal ni.. then terpikirlah plak ttg kematian dlm kandungan lah dan macam2 lagi.... tp aku berdoa agar aku tidak diuji dengan ujian yg seberat itu....

Dari pukul 9 sehinggalah pukul 11 aku dok menunggu... ramai betul patient kat klinik dr Zaini. Memang dr Zaini ni is recommended by me... heheheheheh... aku selesa sgt ngan dr Zaini. Adam pun suka.. td ms jumpa dr, dia tanya mana abg Adam? katanya nnt klau abg Adam tau dtg jumpa dr Zaini mesti dia marah, dia pun nak jumpa dr Zaini jg.....

Alhamdulillah.... masa scan ngan doktor td, aku nampak degupan jantung adik Adam... syukur sangat... kuranglah sikit kerisauannya ni.... hhhmmm...... rasa bersyukur sgt bila dgr degupan jantung dia.. rupanya orgnya dlm keadaan melintang sekarang... mukanya menghadap ke dlm... mungkin juga sbb itu pergerakkan dia kurang dapat dirasai oleh aku... Dr ada tny td, samada aku byk makan durian atau tak? katanya durian kan manis, kandungan gulanya terlalu tinggi, bila manis mungkin adik terlalu kenyang dan x byk bergerak.. cam kita lah, bila kekenyangan tu, nak rehat jer.....

Untuk anak ummi, ummi sayang adik.... ummi janji mulai hari ini, ummi akan jg pemakanan ummi.. ummi akan lebihkan sayur dan buah-buahan...

Td masa scan, dr Zaini kata, adik dlm keadaan sihat... degupan jantungnya pun baik... beratnya pun dah sampai 1 kg.... perkembangan yg normal.... cuma ummi kena jaga pemakanan jer lah... itu je nasihat dr dr. Zaini. Dr bg ummi MC so ummi MC lah hari ni.... nak dok rehat2 kat rumah tanpa gangguan dr abg Adam... heheheehehe.... sorry ek abg Adam..... ptg nnt auntie amik abg ek....

Anda sekarang berada di penggal terakhir. Trimester ketiga lazimnya bermula pada 29 minggu kehamilan dan berakhir pada 40 minggu kehamilan, kadang kala lebih lanjut dari itu. (Jangan bimbang - maksimumnya ialah 42 minggu! Lebih dari itu, wanita lazimnya dicetuskan untuk melahirkan.) Kebanyakan wanita menambah berat badan sebanyak 11 paun / 5 kilogram semasa semester ini.

Menjelang minggu ini, berat bayi anda ialah sebanyak 2.3 paun / lebih sedikit dari 1 kilogram dan mungkin berukuran 14.8 inci / 38 sentimeter panjang dari atas ke jari kaki. Sekitar masa ini, bayi anda yang di dalam rahim itu sudah boleh membuka matanya dan memalingkan kepalanya jika dia ternampak cahaya terang yang memancar terus menerus dari luar. Lapisan lemaknya sedang terbentuk dan kuku jari mula timbul.

info by : babycenter

No comments:

Post a Comment